Kérdésed van?

TUDÁSTÁR

Nálunk mindent megtalálsz, amire a jóga gyakorlásához szükséged lehet. Hozz magaddal kényelmes ruhát, a COVID-járványra való tekintettel pedig egy törölközőt vagy fedőmatracot, amit a szőnyegedre teríthetsz. Óra elején, de főként a végén, fertőtlenítsd a matracodat!

Kérünk, hogy megfázással, légúti betegségekkel, általában betegen, fejfájással NE jógázz.

Szívesen megkínálunk egy teával, de hozatsz is magaddal innivalót műanyag palackban.

Kérdezz bátran az oktatótól, lehetőleg az óra elején és végén.

Megköszönjük, ha előre bejelentkezel.  Online óra esetén ez elengedhetetlenül szükséges, hogy ki tudjuk küldeni számodra az óra linkjét.

Jellemzően a Jitsi.meet programmal dolgozunk. Ha számítógépen csatlakoznál hozzánk, csak a linkre kell kattintanod, mobil készüléken azonban le kell töltened az  ingyenes és biztonságos alkalmazást. https://jitsi.org/jitsi-meet/

Mindig szeretettel várunk!

  1. A jógaórákra, kérünk, jelentkezz be előzetesen weboldalunkon, az órarendben a kiválasztott órára kattintva: hanumanjoga.hu. Erre azért van szükség, mert korlátozott létszámban tudunk csak jógázókat fogadni.
  2. Ha mégsem tudsz részt venni az órán, amelyre jelentkeztél, kérjük, legalább 24 órával korábban mondd le részvételedet. Tudjuk, vannak előre nem látható helyzetek, de vedd figyelembe, esetleg valaki mástól veszed el a helyet.
  3. A jóga számunkra több mint testgyakorlás, életforma, spirituális törekvés. Nem kell, hogy számodra is az legyen, de fogadd el ezt, és tartsd tiszteletben az mások ez irányú törekvését.
  4. Megfelelő öltözetet válassz. Legyen kényelmes, nem túl laza és nem túl szoros, engedjen mozogni. Mindenképp olyat viselj, ami nem mutat többet belőled annál, mint amit szeretnél, vagy másoktól elfogadhatónak tartasz. Ha teheted, viselj sportmelltartót, kényelmesebb és praktikusabb is, mint merevítős társaik. A zokni szükséges lehet az órán, főleg, ha fázós a lábad, de egyes ászanák kivitelezését zavarja, Olyankor vedd le, vagy légy egész órán zokni nélkül. Legyen veled a relaxációra alkalmas, melegebb öltözet is.
  5. Jógaszőnyeg van a stúdióban, de hozhatod a magadét is. Javasoljuk, hogy a COVID-ra való tekintettel hozz magaddal törölközőt vagy fedőmatracot.
  6. Ügyelj a személyi higiéniára! A jógaórán kis helyen van sok ember összezárva. A mosdatlanság, az erős testszag, vagy az elfogyasztott étel szaga nem feltétlenül kellemes a többiek számára. A különféle testhangok is zavarhatják társaidat.
  7. A jógaóra kezdése előtt már legalább két órával ne egyél. Ha nagyon muszáj, akkor valami könnyűt, néhány kekszet, esetleg egy banánt kapj be, hogy ne éhesen kelljen gyakorolnod.
  8. Ne csak a jógaórák napján, de akkor különösen ügyelj a megfelelő folyadékbevitelre. Fogyassz el legalább napi két liter vizet. Közvetlenül az óra előtt már ne idd tele magad. Ha szomjas vagy, nyugodtan igyál az órák alatt, kisebb kortyokban. A terembe csak műanyag palackot hozhatsz be. Ne zavarjon, ha WC-re kell menned, tedd meg. Csak a relaxáció alatt ne!
  9. Kérünk, érkezz időben, legalább 10-15 perccel az óra előtt, hogy legyen időd kényelmesen átöltözni és ráhangolódni az órára. Ha csak egy mód van rá, maradj velünk végig az órán. Az óra eleji vagy óra végi relaxációt semmiképp se szakítsd meg! Vagy érkezz a kezdő relaxáció után, vagy távozz előtte, de semmiképp sem közben. Ügyelj arra, hogy készülődésed, öltözésed zaja se zavarja társaidat!
  10. Hagyd a cipődet az előtérben. Közlekedj az öltözőben és a jógateremben mezítláb. Ha ragaszkodsz a papucshoz, a terembe, kérjük, azt se hozd be.
  11. Hagyd a többi személyes holmidat is az öltözőben. Ha szükségét érzed, zárható szekrényt biztosítunk. A jógaórára csak vizet hozz be műanyag palackban.
  12. Mobiltelefonodat már az öltözőben kapcsold ki, vagy állítsd repülő üzemmódba! Ne hozd be a jógaterembe. Okosórádat se. Egyes jógik szerint a fémékszerek viselése is zavarhatja a gyakorlást, gondolj erre is.
  13. Ne lépj a társaid matracára.
  14. Ha nem feltétlenül muszáj, ne beszélgess társaiddal a jógateremben, főként ne az órán, mert ezzel zavarod társaidat. A jógaóra a befelé figyelésé, saját magad, beszélgetőtársad és a többiek figyelmét is elvonod, ha az órán beszélgetsz.
  15. Az órát az oktató vezeti, ezért kérlek, ne hagyd figyelmen kívül az elhangzó instrukciókat, hanem kövesd azokat. Ha saját kedved szerint gyakorolnál, tedd otthon.
  16. Ha nem kedveled az oktatót, nem vagy vele elégedett, keress másikat, ne a jógát hagyd el. Előbb-utóbb megtalálod, akit keresel.
  17. Ha egy pózt kivihetetlennek találsz, esetleg fájdalmat okoz számodra, halkan jelezd az oktatónak, hívd oda magadhoz, vagy beszéld meg vele a problémát az óra végén.
  18. Közvetlenül jógaóra után ne, vagy csak mérsékelten fogyassz alkoholt. Dehidratált vagy, s ezért másnap erős fejfájással, másnapossággal számolhatsz.
  19. Ha sérülésed, betegséged, vagy egyéb ide vágó testi-lelki gondod van, azt jelezd a tanárnak óra előtt.
  20. Ne gyakorolj akut fejfájással, lázas betegségben vagy bármely akut betegségben! A lábadozásban már segíthet a jóga, de az állapotodat mindenképp közöld az oktatóval.
  21. Ha bármilyen betegségben szenvedsz, állapotos vagy, gyógyszeres kezelés alatt állsz, mindenképp tájékoztasd az oktatót! Figyelj az órán elhangzó instrukciókra: egyes ászanák bizonyos betegségek, elváltozások, állapotok esetén ellenjavalltak, vagy módosítandók.
  22. Az órán saját felelősségedre veszel részt. Éppen ezért figyeld a tested jelzéseit és tudatosítsd magadban, hogy bármikor megállhatsz pihenni. Ha hirtelen fellépő éles fájdalmat érzel, azonnal hagyd abba a gyakorlást, egyébként pedig próbáld elvinni a komfortzónád határáig.
  23. Bármi kérdésed, kétséged van, kérdezz, oszd meg velünk!

Megtisztelsz, ha velünk tartasz a jóga útján!

SZVÁMI SIVÁNANDA

élete példája az emberiség szolgálatának, mind az orvosi évei alatt, mind később, világhírű bölcsként és megvilágosodott jógiként.  Mindenkit szolgálni, mindenkit szeretni, mindenkivel érintkezni és mindenkiben meglátni az Istenit – ezek voltak azok az elvek, amiket tanított és ami szerint élt.

Szvámí Sivánanda 1887. szeptember 8-án, előkelő családban született Tamil Nadu államban, Dél Indiában, s már a kezdetektől természetes érdeklődéssel fordult a bölcseleti tanulmányok felé. Bár vidámságot kedvelő, csintalan gyerek volt, de szeretettel teli és nagylelkű. Természetes hajlandóság volt benne arra, hogy életét a tanulásnak és a Védánta (filozófiai irányzat) gyakorlásának szentelje. Ezen felül még veleszületett vágya volt, hogy mindenkit szolgálhasson, és ösztönösen teljes egységet érzett minden embertársával. Annak ellenére, hogy ortodox családba született, a vallásossága szokatlanul széles látókörrel és az előítéletek teljes hiányával párosult. Sivánandát már fiatalkorában is a szolgálat iránti vágy hajtotta, így lett orvos. Több éven át a szegény Malajziában szolgált. Ezen kívül kiadott egy orvosi lapot, és sokat publikált az egészséget érintő problémákról, de úgy érezte, hogy ez nem elég. Az elmének és a testnek ez a doktora hátat fordított a karrierjének, és a lemondást választotta. Visszatért Indiába, és egy évi vándorlás után, 1924-ben Risíkésben (Himalája) telepedett le, szigorú önmérsékletnek vetve alá magát. A fiatalember megtalálta Guruját, Szvámí Visvánandát, és Szvámí Sivánanda Szaraszvatí néven beavatták a szannjászba (lemondott rend).

Az elkövetkező hét évben Szvámí Sivánanda legtöbb idejét a meditációval töltötte. Még ez alatt az idő alatt is a betegeket szolgálta egy kis klinikán, amelyet ő alapított. Lassan tanítványok kezdtek köré gyűlni. Az 1930-as évek elejétől kezdve gyakran hosszú utazásokat tett Indiában és Srí Lankán, és felkavarta a szíveket és lelkeket szellemi vonzerejével, erősen zengő hangjával és nagy erejű szónoki képességével. Bárhová ment, szankírtant vezetett (közös éneklést), előadásokat tartott, az embereket arra tanította, hogyan válhatnak erőssé, egészségessé a jógaászanák (jógapózok), a pránájámák (légzőgyakorlatok) és a kriják (testtisztító eljárások) gyakorlásával. Mindenekelőtt arra biztatta hallgatóit, hogy kitartóan törekedjenek a spirituális fejlődésre. Ezalatt Risíkésben egyre több tanítvány gyűlt össze, és egy ásram (bentlakásos jógaintézmény) alakult ki Sivánanda körül. Korlátlan bőkezűségével, a szolgálat szellemével, mély elkötelezettségével és állandó jó humorával kiemelkedő példát mutatott tanítványainak.

1932-ben indította be a Sivánanda Ásramot, 1936-ban megszületett a “Divine Life Society” (Az Isteni Élet Társasága). A “Yoga Vedanta Forest Academy”-t (Jóga Védánta Erdei Akadémiát) pedig 1948-ban szervezte meg. Minden tevékenységének legfőbb célja és feladata a spirituális ismeretek terjesztése, valamint a jóga és a Védánta (filozófiai irányzat) tanítása volt. Szvámí Sivánanda tanítása kikristályosította a vallások alapvető tanait, és a jógaösvényeket eggyé olvasztotta – létrehozta a jóga szintézisét. Mindezt így összegezte: “Szolgálj, szeress, adakozz, tisztulj, meditálj és valósítsd meg önmagad.” Az önzetlen szolgálat eszméjének, a karma jógának ragyogó példája volt az ő élete. Szvámí Sivánandának minden munka szent volt, semmilyen feladat nem volt alantas. Fáradhatatlanul kereste az alkalmat arra, hogy szolgáljon és segítsen másokat, és sosem halasztotta el, amit meg kellett tennie.

Szvámí Sivánanda több mint 200 könyv szerzője, melyek a szeretet és szolgálat üzenetét hordozzák. Szerte a világon minden nemzetből, vallásból és felekezetből vannak tanítványai. Szvámí Sivánanda 1963. július 14-én hagyta el fizikai testét.

A Mester tanításaival ide kattintva ismerkedhetsz.

Forrás: sivanada.huSzvámi Sivananda

SZVÁMI VISNU-DÉVANANDA

Szvámí Sivánanda közeli tanítványa, Szvámí Visnu-dévánanda 1927. december 31-én született Dél-Indiában, Kerala államban. Rövid katonai pályafutása után “véletlenül” szerzett tudomást Szvámí Sivánanda tanításairól a Szádhana Tattva (Szellemi Útmutatások) c. kiadvány másolatából, amely így kezdődött:

“Egy gramm gyakorlás felér több tonna elmélettel. Gyakorold a jógát, a vallást és filozófiát a mindennapi életben, és érd el az Önkiteljesedést.”

Ez annyira mély benyomást tett rá, hogy elment Risíkésbe találkozni a Mesterével. Az ott átélt intenzív élmény hatására az egész élete megváltozott.

Szvámídzsí húszéves korában, 1947-ben lépett be a Sivánanda Ásramba, Risíkésben. Szerzetes lett (szannjászí) és a Sivánanda Jóga Védánta Erdei Akadémia első hatha jóga professzora. Indiai és nyugati tanítványok ezreit oktatta. Emellett folyamatosan gyakorolt, hogy kimunkálja a nehéz, haladó hatha jóga technikákat. Tíz éven át Mesterének irányítása alatt élt és dolgozott.

1957-ben azért, hogy terjessze a jóga ősi technikáját, Szvámí Sivánanda nyugatra küldte ezekkel a szavakkal: “Várnak az emberek.” Szvámí Visnu-dévánanda beutazta Észak-Amerikát, jógát tanított, és megfigyelte a nyugati életmódot. A következő évben létrehozta az első Sivánanda Jóga Védánta Központot Montrealban. 1962 nyarán Quebecben, Val Morinban megnyitotta a Sivánanda Ásram Jóga Tábort. Azóta a tábor kiterjedése és felszereltsége kibővült. Az ásram 1,2 km2 erdős területen fekszik a gyönyörű Lőrinc-hegységben.  A látogatók és a lakók békés, spirituális légkört élveznek, amely elősegíti a jóga gyakorlását és a szolgálatot.

1967-ben Szvámí Visnu-dévánanda létrehozta a Sivánanda Jóga Üdülő-Ásramot Nassauban, a Bahamákon. A Jóga Üdülő 16 000 négyzetméternyi gyönyörű trópusi területen fekszik a világhírű Paradise szigeten, mely hajóval gyorsan elérhető Nassauból. A kaliforniai Sierra hegység lábánál létrehozták a Vrindávan Jóga Farmot, amely a legnyugalmasabb az összes Jóga Farm között. Ez 200 000 négyzetméternyi területe a békének és az elvonulásnak, ahol a természet hangjai csendesítik le az elmét és a testet. A negyedik ásram Woodbourne-ben, New Yorkban található, rövid autóútra New York belvárosától. Ez a 300 000 négyzetméternyi terület a Catskill-hegységben békés menedéket ajánl a feszített tempójú, stresszel teli, városi életből, egy igazi nyugalmas kikapcsolódást. Szvámídzsí a “Sivánanda Jóga Farm Telep” elnevezést adta ennek a helynek.

1978 februárjában Szvámídzsí felavatta az Észak-Indiában, Nejjar Damban (a keralai Thiruvanthapuram közelében) a Sivánanda Jóga Védánta Dhanvantari Ásramot. Ez egy 40 460 négyzetméternyi terület a Sahyadri-hegység lábánál, egy trópusi szépségű helyen. A tó természetes szépsége és a nyugodt környezet az elmét magasabb szintre emelik, ezért ideális hely a jóga és a meditáció gyakorlására.

Az ásram az első lépés volt Szvámídzsí álmainak megvalósítására, hogy felélessze a jóga tanítását a jóga hazájában, Indiában. A kicsi, de gyönyörű ásramot, amelyet Sivánanda Kutírnak hívnak, a Himalájában található Nétalában, Uttar Kási mellett hozták létre. A Gangesz partján helyezkedik el, s ezt a helyet jelölték ki arra, hogy Szvámídzsí halálakor a testét a folyóba helyezzék (dzsala-szamádhi).

Szvámí Visnu-dévánanda fáradhatalanul munkálkodva próbálta belenevelni a jóga és a Védánta alapos és tapasztalati megértését mindazokba, akik elmentek hozzá. Tanítványai számos városba és országba eljutottak, hogy ráébresszenek másokat is ezekre az ősi igazságokra. Szvámídzsí olyan jógaszintézist tanított, amely a személyiség minden síkjára hatással van.

A hosszú ideje nagy sikerű “Teljes Illusztrált Jógakönyv” (The Complete Illustrated Book of Yoga), szerzőjeként szerte a világon elismert tekintélye a Hatha és Rádzsa Jógának. Egyéb művei: Meditáció és Mantrák (Meditation and Mantras), Magyarázat a Hatha Jóga Pradípikához, (Commentary on Hatha Yoga Pradipika), Karma és betegség (Karma and Desease) Szvámídzsí volt az ihletője a “Sivánanda Jóga Kézikönyv”-nek (Sivananda Companion to Yoga), ami “A Jóga könyve” címen is ismert, és a “Jóga Elme és Test” (Yoga Mind and Body) című könyvnek. Később megalakította a TWO-t (True World Order) (Igazságos Világrend), melynek feladata a béke és a megértés elősegítése. Úgy érezte, hogy meg kell tanítani a jövő politikai vezetőit és a világ felelős polgárait a jóga tudományára, hiszen igaz testvériség és béke csak akkor uralkodhat, ha erős önuralmat gyakorló vezetők vannak, akik tudatos belső békével rendelkeznek. Ha nincsen béke belül a társadalom egyes tagjaiban, akkor kívül sem létezhet. Ezért indította el Szvámídzsí a Sivananda Jógaoktató-képző Tanfolyamot 1969-ben (Sivananda Yoga Teachers Training Course – TTC).

A TWO másik tevékenysége az volt, hogy megszervezte Szvámídzsí látogatásait a világ zavargásos területeire, például Írországba, a Közel-Keletre stb. Szvámí Visnu-dévánanda 1993. november 9-én távozott fizikai testéből. Testét a Gangeszba helyezték az Uttar Kási közelében található Sivánanda Kutírban. Ez dzsala-szamádhiként ismeretes.

Minden oktató vizsgatételei között szerepel, mit jelent a jóga? A jóga 4 ösvénye, a rádzsa jóga nyolc lépcsője. A jóga filozófiai háttér története. Kiváló irodalmak állnak rendelkezése, ha mélyebben kíváncsi vagy ezekre a kérdésekre. A múltban ez az élet a szentek, guruk, szerzetesek útja volt. A mesterek felismerték, hogy a világnak szüksége van a jóga tudományára. Több guru is elküldte a tanítványait nyugatra, hogy terjesszék ezt a tudást.

Ma minden városban több jógastúdió áll rendelkezésre a mozgásra és egészséges életre vágyó gyakorlóknak. A tradicionális irányzatok a mozgáson és az egészségen túl a meditáció, a légzőgyakorlatok és a spirituális élet mélységeibe is bevezetik a tanítványokat.

A mai ember elsősorban a mozgásszegény életmód ellensúlyozására keres egy megfelelő mozgásformát. A jógáról, úgy gondolják, hogy elég kíméletes ezért bárki gyakorolhatja. Amennyiben nem tájékozódsz előre, elég nagy meglepetés érhet, ha betévedsz egy vinyásza flow,  astanga, vagy  bikram órára, ezek felérnek egy komoly fittneszedzéssel.

Szögezzük le, hogy a számos irányzat ellenére a jóga egy. Minden tradicionális és modernebb irányzat ugyanarról az ősi tőről fakad. A különbségek abból adódnak, hogy az adott irányzat alapítója milyen fókuszt ad a gyakorlásnak. Vannak irányzatok, amelyek kötött gyakorlatsorokkal dolgoznak ,és vannak, ahol az oktató maga állítja össze óráról-órára az ászanák sorrendjét.

Hogyan válassz?

            Vedd figyelembe az egészségi állapotodat!

            Vedd figyelembe az állóképességedet!

            Vedd figyelembe a fizikai erőnlétedet!

            Érdekel a jóga spirituális oldala is?

            Terápiás irányzatot keresel egy konkrét betegségre?

 

Ha kezdő vagy, és még nem túl fitt mindenképp  gerincjógát, vagy egy kezdő hatha jóga órát, esetleg yin jógát válassz.

A kezdő hatha jóga órával találkozhatsz tradicionális irányzatokban és modern változatban is.

A tradicionális irányzatok a teljesség igénye nélkül:

Sivananda jóga

12 ászanából álló gyakorlatsor. A jellemzően 120 perces foglalkozáson légzőgyakorlatok, napüdvözlet, ászana gyakorlás, mantrák és relaxáció vár. A gyakorlatokat előzetesen egy 8 vagy 10 alkalmas alaptanfolyamon sajátíthatod el.

Satyananda jóga

 Kifejezetten terápiás szemléletű gyakorlás.

  1. Antireumatikus rész
  2. Hasi/emésztőrendszeri csoport
  3. Shakti Bandha ászanák (energetikai rendszer)
  4. Középfokú gyakorlás
  5. Haladó csoport

Szvámi Satyananda Szaraszvati Sivananda mester tanítványa volt. Olyan tradicionális irányzatot alapított, ahol a jóga spirituális oldala is fontos része a gyakorlásnak, ahogyan a többi tradicionális iskolánál is.

Iyengar jóga

Az Iyengar jóga fő jellemzőjét a szabályosan kivitelezett gyakorlatok, aprólékos részletekbe menő felépítéssel adják.  Segédeszközök használatával segítik a helyes kivitelezést. Nehézségi fokok szerint vannak besorolva az órák. Oktatóik 6 év gyakorlás és 3 év oktató képzés után taníthatnak szigorú szabályok szerint.

Himalája tradíció

 „A tradíció az emberi elme képzésének különleges módszerét tanítja.” Meditáció, légző és energetikai gyakorlatok, különböző relaxációs technikák, jógikus alvás alkotják többek között.

Ezeken a tradicionális irányzatokon kívül találkozhatsz a jógastúdiók órarendjében is kezdő vagy haladóbb hatha jóga órákkal. Kezdőként célszerű olyan stúdiót választani, ahol megtanulhatod a helyes kivitelezést az alapoktól.

Ha a fizikai állapotod teljesen rendben van esetleg gyakoroltál vagy sportoltál korábban is, akkor korlátlanul válogathatsz habitusodnak megfelelően az óratípusok közül

Az fent felsorolt irányzatoknak mind vannak haladóbb óratípusai is.

Ha a dinamikus gyakorlást kedveled, választhatod a szintén tradicionális astanga, vagy esetleg Bikram órát is. Mindkettő jó erőnlétet kíván, kötött sorozatokkal dolgozik. A Bikram 40 fokos teremben.

A vinyásza flow és hatha flow órák modernebb irányzatok, itt a tanárok kreatívan állíthatják össze az ászanák sorrendjét. Folyamatos áramlás van egyik testhelyzetből a másikba, szinte koreográfia-szerűen építve fel a mozdulatsort. Ez lehet lassúbb mozgás vagy dinamikusabb áramlás. Az óra felépítése lehet egyszerűbb elemek összefűzése és egészen haladó ászanák egymás utáni kivitelezése sok-sok csaturangával  (jóga fekvőtámasz) átvezetve. A mozgás és légzés tudatos összehangolása fontos eleme a gyakorlásnak.

A női jóga elsősorban a női szervekre ható gyakorlatokkal, csípőnyitásokkal és erősítésekkel dolgozik. Lehet kifejezetten terápiás szemléletű vagy spirituálisabb megközelítésű is.

A végére a kakukktojások személyes kedvenceim a flow órák, mellett a yin és a kundalíni jóga. Ezek egymással vegyítve is nagyon különleges élményt és tapasztalásokat nyújtanak, és külön-külön is, természetesen.

 

Yin jóga

 A yin jóga passzív jóga, mely lehet kiegészítője a dinamikusabb irányzatoknak.

Nem egyenlő a női jógával. A yin a női minőséget jelenti, a passzív, befogadó állapotot. Hosszan, nem bemelegített izmokkal tarjuk ki a testhelyzeteket, akár 3-5-10 percig. Látszólag statikus, de rengeteg minden történik közben belül. A gravitáció és a test súlyát használva teljesen belengedjük magunkat egy-egy testhelyzetbe, így  a mély  kötőszövetekben fejti ki a hatását. Ha yang (dinamikus) gyakorlás után végzed az izmok nyelik el a nyújtás erejét. Ez is hasznos tud lenni.

Kundalíni Jóga

Szintén tradicionális stílus. Az ősi időkben hosszú hatha jóga gyakorlás után lehetett a titkos tudást megszerezni az arra érdemes gyakorlóknak. Ma ismert formáját a hétköznapi ember jógájának hívják. A kundalíni jógában a hangsúly az önismereten van. A kundalíni órák mantrákkal kezdődnek. A hangsúly a gyakorlatsor (krija – specifikus gyakorlatok és meditációk sorozata) áramlásán van.  Különleges légzőgyakorlatok és erőteljes mozgás vagy hosszan (az elme megadásáig) kitartott mozdulatok. Relaxáció és meditáció követi a kriját. Egy átlag kundalíni óra 100-120 perc.

 

A tradicionális jógairányzatokról a Magyar Jógaoktatók Szövetségének honlapján tájékozódhatsz. Itt megtalálod a minősített jógaoktatók és jógaoktató szervezetek listáját is. (Mi is azok vagyunk!) jogaoktatok.hu

A jóga négy ösvénye a következő:

Dnyána Jóga – a tudás jógája

A legrövidebb, de a legnehezebb út.

A következő lépésekből áll: az írások tanulmányozása tanítómester vezetése alatt, a megismert igazságok feletti elmélkedés, és azok intellektuális elemzése, meditáció és szamádhi (megvilágosodás).
dnyána jóga az értelmet eszköznek használja az anyagi világ fogságából való megszabaduláshoz. A tudakozódáson és elemzésen keresztül az elmét saját természetének vizsgálatára használja fel.

Rádzsa Jóga – az elme feletti uralom jógája

Az elmét lépésről-lépésre elemzi, majd különböző technikák alkalmazásával fokozatosan az uralma alá vonja, és így egyre magasabb tudatállapotokat ér el.

rádzsa jóga egyik al-ösvénye a kundaliní jóga vagy más néven hatha jóga. Ez a jógaág elsősorban a pránával (éltető erő) dolgozik, s így felébreszti az alvó kundaliní energiát. Ezután az elme feletti uralom már automatikusan megvalósul.

rádzsa jóga 8 lépcsője:

1jamák (kerülendő ajánlások):

  • ahinszá – nem ártás, nem-sértés (gondolatban, szóban, cselekedetben)
  • szatja – igazmondás, őszinteség
    Manu Szmritiben ez áll: “Az ember mondjon igazat, az ember mondjon mindig kellemes dolgokat, de az ember nem mondjon olyat ami igaz, de kellemetlen, és ne mondjon olyat, ami kellemes, de hamis. Ez az ősi dharma (törvény).”
  • brahmacsarja – szexuális önmegtartóztatás, a szexuális energiák átalakítása (az érzéki örömök helyett az Isteni felé fordulni)
  • asztéja – nem lopás, a sóvárgás, irigység hiánya
  • aparigraha – megvesztegetés céljából adott ajándékok és kenőpénzek el nem fogadása (ne halmozz)

2. nijamák (betartandó ajánlások):

  • saucsa – külső-belső tisztaság
  • szantósa – elégedettség
  • tapasz – aszkézis, önszigor (önmegtartóztatás az érzékek minden szintjén)
  • szvádhjája – szent könyvek tanulmányozása
  • ísvara-pranidhána – az Úr imádata, az ego feladása

3. ászana – stabil, de könnyű testhelyzet,
4. pránájáma – az életenergia szabályozása,
5. pratjáhára – az érzékek visszavonás a tárgyakról,
6. dháraná – koncentráció,
7. dhjána – meditáció,
8. szamádhi – tudat feletti állapot

Bhakti Jóga – Az odaadás jógája

A törekvő az igazságot a személyes Isten, azaz lsvára (Isten emberi ésszel és szívvel felfogható formája) iránti odaadásával és feltétlen szeretetével ismeri fel.

Alapvető mozzanatai közé tartozik az imádság, éneklés, Isten neveinek ismétlése, az Istenről és szentekről szóló történetek mesélése, vallási ceremóniák és rítusok. A bhakti jógi úgy próbál megszabadulni a hamis én-tudattól (egocentrizmus), hogy fejleszti magában az alázatot, körülveszi magát Istennel, és szüntelenül arra gondol, ő csak egy hangszer Isten kezében. Lényegében a legtöbb vallás a bhakti jógát tanítja, de mindig fennáll a veszély, hogy fanatizmusba csap át. A jóga azt mondja, mindenki úgy képzeli el magának Istent, ahogy akarja. Mindenkinek más a kapcsolata Istennel. A végső szabaduláskor ezek a különbségek úgyis feloldódnak, amikor bekövetkezik az “egyesülés a leírhatatlan Eggyel”.

Karma Jóga – az önzetlen szolgálat jógája

törekvő, ha karma jógát gyakorol, minden cselekedetét Istennek ajánlja fel anélkül, hogy bármilyen viszonzást várna el érte. A karma jógi minden élőlényben a benne lakozó Urat próbálja meglátni.

Ha egy cselekedetnek lemondunk a gyümölcséről, akkor az önzetlen cselekedetté válik. Azáltal, hogy valaki nem gondol személyes szükségleteire és vágyaira, hanem megpróbál mindenkinek segíteni, aki csak körülveszi őt, legyen az ember, állat, a bolygó vagy az egész világ, a szíve kitágul, egoizmusa megsemmisül, és létrejön az egység tudat. A karma jógát bárhol, bármilyen körülmények között lehet gyakorolni, ha igaz vágyat érzünk az önzetlen szolgálat után (otthon, irodában, építkezésen, stb.).

 

Forrás: sivananda.hu

 

Forrás:

A jóga öt alapelve

“Közelről megfigyelve Földünk modern lakóinak életstílusát, a jóga ősi bölcsességeit öt alapelv köré csoportosítottam, melyeket mindenki könnyedén beépíthet napi tevékenységei közé. Az alapelvek a következők: helyes testgyakorlás, helyes légzés, helyes relaxáció, helyes táplálkozás, pozitív gondolkodás (mély filozófia) és meditáció.” – Szvámí Visnu-dévánanda

Helyes testgyakorlás

Helyes légzés

Helyes relaxáció

Helyes táplálkozás

Pozitív gondolkodás és meditáció

Az ászana szó eredeti jelentése ülés, vagy kitartott kényelmes testhelyzet. Ma sokkal inkább olyan testhelyzeteket, gyakorlatokat jelent, amelyek a különböző jógairányzatokban elfogadottak. Ma az ászanagyakorlás a jóga világszerte legnépszerűbb gyakorlási módja, tradicionális értelemben azonban csak a gyakorlás kisebb részének tekintik.

Patandzsali a jógaszútárkban a jóga nyolc lépcsőjét ( a megvilágosodáshoz vezető utat) állította középpontba. Ezek között csak harmadik az ászana, a jamákat  (korlátozások) és a nijamákat (előírások) követi.

Az ászanák gyakorlása segít megőrizni a fizikai test egészségét. Mivel a test a lélek hordozója, a fizikai test gondozása létfontosságú a spirituális fejlődés szempontjából. Az ászanák hozzájárulnak a rugalmasság és az erő növeléséhez, ugyanakkor serkentik a test fiziológiai rendszereit, például a keringési, immunrendszert, emésztőrendszert és idegrendszert.

A rendszeres ászanagyakorlás fejleszti az éberséget, a fegyelmet és a koncentrációt, ami felkészíti az elmét a pránájámára (légzőgyakorlatokra) és a meditációra. Finom szinten az ászana segíthet az energetikai test serkentésében, megnyitva a csakrákat és nadikat (energiapályákat)  annak érdekében, hogy a prána (életenergia) szabadon áramolhasson.

A pránajama olyan légzési technikák rendszere, amelyet a pránaként ismert univerzális energia hasznosítására és irányítására használnak. A jóga szerves része, gyakran beépítik az ászana gyakorlatba, vagy a meditáció előzetes lépéseként használják. A kifejezés több szanszkrit gyökérből származik; a prána jelentése: „létfontosságú életerő”, a yama jelentése: „irányítás”, ayama: „meghosszabbítás” vagy „kiterjesztés”. A lélegzet a pránát jelképezi, és a pránajama úgy értelmezhető, mint a létfontosságú életerő energiájának meghosszabbítására és bővítésére szolgáló módszerek a légzés szándékos vezérlésén keresztül. A pránajama a legkorábbi indiai szentírások közül sokban megjelenik, amelyekben a célok hatalmas skáláját részletezik. A gyakorlat alkalmazható tisztításra, a felszabadulás elérésére, az elme összpontosítására, a test stabilizálására vagy egyéb technikák, például a meditáció kiegészítéseként. .Patanjali Jóga-szútrái szerint a pranayama előkészítő gyakorlat, amelyre szükség van a pratyahara (az érzékek visszavonása), a dharana (koncentráció) és a dhyana (meditáció) fejlettebb technikái előtt, ami a szamádhi (megvilágosodás) végső szakaszához vezet.

Amikor a prána (életerő) gyengévé válik, vagy kiegyensúlyozatlanul épül fel, fáradtságot, letargiát tapasztalunk. Ez nagyon gyakran betegségekhez vezet. A légzőgyakorlatokkal javítható az energiahiányos állapot, és lehetővé válik az elme és a test egyensúlyának kialakítása.
A pránajáma végső soron nem más, mint az elme feletti kontroll megszerzésére irányuló törekvés.

 

A relaxáció tudatos ellazulást jelent, amely során megszabadulunk feszültségeinktől, és az elme zaklatottságától. Nálunk a jógaórák végén biztosan jut erre idő! Vezetett relaxációval segítünk, hogy testben és léklekben megtapasztalhasd ezt a pihenést, megszabadulhass a stressz negatív hatásaitól!

Hamarosan

Mantrák

Részletek Rhorer Viktor Nílakantha Rudra könnyei c. könyvéből

„azt hívjuk mantrának, amin meditálva, vagy azt állandóan ismételve a dzsiva, vagyis az egyéni lélek …. eléri a végső megszabadulást. A mantra neve jelzi, hogy ez egy mentális folyamat.”

Szvámi Sivananda

A mantra egy szanszkrit szóból, vagy szókapcsolatból áll, melyet többször ismételünk.

Óráink elején a Gadzsánanám, vagy Om szahanáv avatu mantrát hallhatod, óráink végén általában a Nagy halált legyőző mantrát (mahá mritjundzsaja mantra) énekeljük közösen.

A mantra javítja a koncentrációs készséget, megnyugtat, oldja a stresszt, javítja az alvás

minőségét, fejleszti az intuíciót, pihentebbé tesz, és nem utolsósorban pedig tisztítja a blokkokat, sérelmeket, csökkenti a zavarodottságot.

A mantrákba kódolt kifinomult hang-pulzálások magasabb rezgésszintre emelnek, energiával töltenek fel, segítik tudatosságunkat, szellemi-spirituális fejlődésünket.

A mantrákban olyan finom pránikus töltés van jelen, amellyel magasabb frekvenciára tudjuk emelni magunkat. Egy univerzális rezgés-kód ez, ami összeköt

bennünket a felsőbb tudatossággal, és a közös gyakorlás során egymással is, ezzel növelve a mantrázás hatékonyságát. A mantrák többszöri ismétlése (recitálása) egy – a szellemi fejlődésünket elősegítő – gyakorlat (…)

„Meditáláskor, a mantra szakadatlan ismétlésével, az egy folyamba gyűjtött gondolathullámok általában felerősödnek. Minél mélyebb a meditáció, annál erősebb ez a hatás. Az elme fokozódó koncentráltsága nagy erővel tör felfelé, a fejtetőn keresztül. Válaszként egy finom mágneses eső érkezik, amely átmossa a testet, mint egy finom elektromos áramlás. Így a japa meditáció isteni vibrációt eredményez. A gyakorló megtapasztalja az örök csendet, mely minden hangot magába foglal.”

Szvámi Visnu-Devananda