Barion Pixel

1027 Budapest

Erőd utca 16.
(Az utcáról nyílik a stúdió)

+36 20 481 2810

Online a nap 24 órájában jógázhatsz velünk!

JÓGÁVAL A NYUGALOMÉRT

Az elmúlt napok eseményei is megmutatatták, hogy az életben egyetlen dolog van, ami igazán állandó és az a változás.

A változásokhoz való alkalmazkodóképesség és a lelki ellenálló képesség (reziliencia – a megbírkózás képessége) hatalmas szerepet kap immár 2 éve, amióta a covid első hulláma elérte a magyar embereket is és most a szomszédos országban kirobbant háború miatt.

A saját belső békéd megőrzése, hogy minél inkább a középpontodban tudj maradni a jóga eszközeivel fejleszthető, ennek néhány módszerét mutatom be röviden.

1. Pránajáma gyakorlatok

A pránajáma gyakorlatok a jóga nyolc lépcsős elméletét tekintve a 4. helyen találhatóak az erkölcsi előírások és az ászanák gyakorlása után. A prána életerőt, életlevegőt jelent, ez egy olyan energia, ami mindent és mindenkit átjár.

A pránajáma gyakorlatokkal a prána növelése mellett elérhető a légzés mélyítése, ami élettanilag nyugtató hatással van az egész szervezetre.

Amennyiben már gyakorlottabb vagy a teljes jógalégzést, a váltott orrlyukas légzést (Nádi Sódhana), illetve a zümmögő légzést (Bhramari) biztosan ismered, ezeknek érdemes a gyakorlásban nagyobb teret adni, megnyújtva a kilégzések hosszát.

Azonban, ha még csak most ismerkedsz a jógával a következő egyszerű gyakorlattal kezdheted a pránajáma gyakorlást:

Kényelmes ülőhelyzetben helyezkedj el, a gerinc legyen nyújtott és az orrjáratok átjárhatóak. Először csak figyeld meg a levegő áramlását az orrjáratoknál, a légzésed legyen természetes.

Majd vezesd a figyelmedet a köldöködhöz és csak hagyd, hogy a belégzésnél a köldök kissé megemelkedjen, a kilégzések során pedig finoman visszahúzódjon a gerincoszlop irányába. Ha segít, akkor helyezd a jobb tenyeredet a köldökre, a balt pedig a mellkasra és érzed meg, hogy csak a jobb tenyered mozdul. Engedd, hogy ellazuljon a tested és közben növekedjen az energiaszinted.

Amikor a hasi légzést alkalmazod, akkor vagy képes belélegezni a legtöbb levegőt, emellett ez a légzésfajta nyugtató hatással van az elmére.

A pránajáma gyakorlás mindig alaposan kiszellőztetett szobában történjen beltéri gyakorlás esetén, lehetőség szerint mellőzd  ilyenkor a füstölőket, az illóolajokat.

meditáció

2. Gyökércsakrát erősítő ászanák

A gyökércsakra a fizikai testeden, a gerincoszlop alján, a gát környékén található.

Biztonság, stabilitás, pihenés és cselekvés egyensúlya – ezek a gyökércsakrához kapcsolódó témák. Betegség, utazás, költözés, változások, a megélhetéssel kapcsolatos válság, anyagi problémák, vagy bármi olyasmi, amitől kevésbé érzed biztonságban magad – ezek mind felboríthatják a gyökércsakra egyensúlyát.

A gyökércsakrával összekapcsolható szervek és testrészek minden, ami szilárd benned (és a csontok, a fogak, a köröm), de a talpak, a lábak, a gerincoszlop, és a vastagbél. is Ezeken a területeken, ha elváltozásokat tapasztalsz, érdemes lehet megvizsgálni a csakrával összefüggő tényezőket.

A változások nem csupán fizikai szinten jelenhetnek meg. A szorongás, a pánik, amikor azt érzed,  a stressz mindent ural az életedben, amikor nincs meg a kapcsolat a gyökerekkel, s ez szintén utalhat a gyökércsakra nem megfelelő működésére (mint ahogyan a túlzott anyagisság és földhöz ragadottság is).

A gyökércsakrát olyan ászanákkal tudod segíteni, mint:

  • az egyensúlyozó gyakorlatok (pl.: Vrksászana, azaz a fa tartás),
  • a lábak izmait igénybe vevő álló ászanák (pl. harcosok, de minden láberősítő gyakorlat)
  • a nagy terpeszek (pl.: Baddhakonászana, Pillangó vagy Cipészpóz néven ismerheted, vagy a Malászana – mélyguggolás)
  • nagyon hatékony a jóga alapállása, a Tadászana, a Hegytartás,
  • illetve a négy végtagon támaszkodás (pl. Addho mukha svanászana – Lefelé Néző Kutyapóz, Mardzsariászana – Macskapóz, Szantólanászana – Deszkapóz)
  • a legbiztosabb ászana, a Savászana és
  • a gátizomtorna.

A jóga mellett a túrázás, az aktív sport és földdel való valamilyen kapcsolat is javítja a gyökércsakra működését, pl.: kertészkedés.

3. Fitotrápia és vitaminok

A belső nyugalom elérése érdekében a magyar fitoterápia több nagyszerű növényt ismer, ezek közül szeretném kiemelni az orvosi citromfüvet, a komlót és a macskagyökeret. Teaként vagy tablettás verzióban is elérhetőek bioboltokban, gyógyszertárakban.

Az ájurvéda ajánlása a nyugalmas nappalok és éjszakák elérésére az Ashwagandha és ha ehhez álmatlanság is párosul, akkor érdemes alkalmazni a Brahmit is.

Az ájurvédikus termékeket ugyanúgy alkalmazhatod, mint pl.: citromfű teát. Arra felhívom a figyelmedet, hogy ezek használata során érdemes meghatározni melyik doshád az uralkodó, így a használatuk még személyre szabottabbá tud válni.

Amikor sokat aggódunk, stresszelünk a testünk rengeteg magnéziumot éget el, ennek pótlásáról is érdemes gondoskodni, illetve olyan készítményeket fogyasztani, melyek erősítik az immunrendszert, pl.: alma, vagy Chyavan prash, maradva az indai gyógynövények vonalán.

Az egészséges és változatos táplálkozás, a megfelelő folyadékbevitel elengedhetetlen a fizikai és a lelki egészség megőrzése érdekében, hiszen úgy kint, mint bent.

4. Mantrák és szankalpák

A mantrák olyan szavak, melyek magukkal hordozzák a jelentésük rezgését, energiáját, pránáját. Maga a szó jelentésében az elme felszabadítására utal (man=elme | tra=felszabadítás).

A mantrázás amellett, hogy az egyik legjobb pránajáma gyakorlat, igen felszabadító hatással is bírhat, főleg egy kirtan (közös éneklés) során. De azt gondolom, akkor is érdemes lehet kiengedni a hangodat, ha egyedül gyakorolsz.

Az egyik legismertebb mantra talán az OM. Az OM-ban benne van minden, a kezdettől a végig, egyszerű és nagyszerű.

Ha zűrzavaros időket élsz érdemes elővenni a gyökércsakra magmantráját, a LAM mantrát is, melyet az OM-hoz hasonlóan zengess. (Egyes tradíciók azonban nem javasolják a magmantrát zengetését, helyettük a sziromhangokat zengethetjük. A gyökércsakra négy szirmának hangja vaṁ śaṁ ṣaṁ saṁ)

Ezek mellett Om Shanti Shanti Shantihi, azaz OM béke, béke, béke mantra, vagy csupán a Shanti – béke szót többször ismételve. Valamint, a csodálatos Szarvésham Szvastár Bhavatu mantra sem hagyható ki a sorból. Ez utóbbi jelentése: Legyen jólét mindenkinek, legyen béke mindenkinek, legyen teljesség mindenkinek, legyen bőség mindenkinek!

 

Szankalpákkal, megerősítő mondatokkal képes lehetsz befolyásolni a tudatalattit. A szankalpa szanszkrit szó, jelentése elhatározás, fogadalom. A szankalpa egy pozitív tartalmú, pontosan és világosan megfogalmazott egyes szám első személyű állítás, amelyet szeretnél, hogy bekövetkezzen. Jógaórákon, főleg jóganidra gyakorlás során találkozhatsz vele. Nálunk Zsuzsa csütörtök esti gerincbarát jógaórája 30 perces jóganidra gyakorlással fejeződik be, de a rövidebb változattal Anett óráin is találkozhatsz.

Otthon akkor érdemes, amikor az elme már kissé alacsonyabb fokozaton működik, például: lefekvéskor, vagy ébredés után közvetlenül.

Ilyenkor átérezve a szavak jelentőségét ismételd magadban, vagy akár hangosan is a kiválaszott szankalpádat háromszor.

Témához kapcsolódó szankalpa lehet:

  • Biztonságban vagyok.
  • Képes vagyok visszanyerni az egyensúlyomat.
  • Átadom magam a belső békének.
  • Mindig körülvesz a támogatás és szeretet.

5. Média OFF

A fentiek mellett érdemes mindig megbízható forrásból tájékozódni és ügyelj rá, hogy legyen időd azokra a dolgokra, melyek igazán töltenek, örömöt okoznak, ne csak folyton a híreket olvasd.

Oszd meg bejegyzésünket!

Kövess minket a Facebookon!

További cikkeink

Ha nehéz másokat szeretni…

Thanissaro Bhikkhu buddhista szerzetes egyik írásban a metta, azaz a szerető kedvesség (loving kindness) egy másik értelmezéséről, a jószándékról (goodwill) mesél. A jószándék gyakorlása, ahogy

Időpontfoglalás

Kedves Jógázó!

Időpontfoglalása sikeres. Szeretettel várjuk a megadott időpontban.

Hanumán Jóga