A METTA egy ősi Pali (amely a szanszkrit nyelvvel szoros rokonságban álló, Észak-Indiában beszélt nyelvű szó), amely lefordítható jóindulatnak, szeretetnek, barátságnak vagy kedvességnek.
A metta feltétel nélküli szeretetet és szerető kedvességet jelent. Ha a mettát a szívünkben tartjuk, akkor minden interakció, amit másokkal, önmagunkkal és az életünkkel folytatunk, gondoskodással, megértéssel és bizalommal telhet meg.
A metta azt jelenti, hogy törődünk egy másik lénnyel és jót kívánunk neki anélkül, hogy ítélkeznénk felette, elfogadjuk őt, függetlenül attól, hogy egyetértünk vagy nem értünk egyet vele, és anélkül, hogy cserébe bármit is szeretnénk tőle. Ez egy olyan egyetemes szeretet, amely képes legyőzni minden társadalmi, vallási, etnikai, politikai és gazdasági korlátot. A metta eredményeként az ember megtapasztalhatja a négy buddhista erény egy másik állapotát: az örömöt, a másik boldogságában való valódi boldogságot.
A metta meditáció, vagy a metta művelése a meditáció egyik népszerű buddhista formája. A meditáló először önmagával szemben műveli a jóindulatot; aztán a szeretett családjával, barátaival és mestereivel szemben; majd az ellenségeivel szemben; és végül minden élőlénnyel szemben.
A mettát a négy buddhista erény másik három tulajdonságával együtt (együttérzés, öröm és kiegyensúlyozottság) Buddha és a nagy bölcs, Patandzsali is úgy tanította a Jóga-szútráiban, mint olyan tulajdonságokat, amelyeket fejleszteni és művelni kell.
THANISSARO BHIKKHU egy cikkében arról elmélkedik, mi is a metta eredeti jelentése. Arra a megállapításra jut, hogy a metta nem feltétlenül a szerető kedvesség hozzáállása. Inkább a jóakarat hozzáállása – jót kívánni a másiknak, de felismerve, hogy az igazi boldogságot végül mindannyiunknak magunknak kell megtalálnunk.
„Boldogság, nyugalom,
legyen minden lény boldog a szívében.
Bármilyen lények legyenek is,
gyengék vagy erősek, kivétel nélkül,
hosszú, nagy,
középtermetűek, alacsonyak,
finom, hivalkodó,
látható és láthatatlan,
közel és távol,
született és születni vágyó:
Legyen minden lény boldog a szívében.
Senki se csapja be a másikat
és senkit se vessen meg sehol,
vagy haraggal vagy ellenállással
kívánja, hogy más szenvedjen.”
Mondja a buddhista hagyomány.
Lokah szamasztá szukino bhavantu – mondja a hindu tradíció. Legyen minden lény boldog és szabad.
Ez a manta arra emlékeztet minket, hogy minden lénnyel és dologgal való kapcsolatunknak kölcsönösen előnyösnek kell lennie, ha mi magunk is boldogságra és a szenvedéstől való megszabadulásra vágyunk. Nem származhat igazi vagy tartós boldogság abból, hogy másoknak boldogtalanságot okozunk.
A metta meditáció nyugati változata a szerető kedvesség meditáció, amely Jon Kabat Zinn nevéhez fűződik. Zsuzsa decemberi óráin gyakorolhatod, hogy megnyisd a szívedet a szeretet ünnepére.