Barion Pixel

1027 Budapest

Erőd utca 16.
(Az utcáról nyílik a stúdió)

+36 20 481 2810

Online a nap 24 órájában jógázhatsz velünk!

DE MI KÖZE A MIKULÁSNAK A JÓGÁHOZ?

A néphit szerint a Mikulás egy vidám öregember, aki az ünnepek alatt ajándékokat visz gyermekeknek és felnőtteknek, ha azok megérdemlik.

A Gait and Posture című folyóiratban 2015-ben megjelent tanulmány azonban aggodalomra ad okot a szorgos Mikulás egészségével kapcsolatban.

Az USA-ban végzett vizsgálat szerint az esések a 65 év feletti személyeknél a sérülések és kórházi kezelések vezető okai közé tartoznak. A 65 év feletti személyek egyharmada esik el évente, és minden ötödik esés súlyos sérülést okoz.

Tekintettel arra, hogy a Mikulás széles körben elfogadottan 65 év feletti, aki ráadásul jeges háztetők és kémények között járkál, erősen ki van téve az esés veszélyeinek.  A nehéz zsák, amelyben ajándékokat cipel, és a ruhája még tovább rontják a helyzetét. 

A tanulmány 17 fiatal “Mikulás” neuromuszkuláris teljesítményét elemezte, adatokat gyűjtve az álló egyensúlyról és a járásról, jelmezzel és  20 kg-os zsákok cipelése közben is. A Mikulás-utánzatokat arra is megkérték, hogy állva és járás közben végezzenek “kognitív interferenciafeladatokat”, például betűzzék a rénszarvasok neveit.

Az eredmények a Mikulás számára elég lehangolóak. A tanulmány szerint a Mikulás szerepben megnövekedett az esések kockázata a testtartás instabilitása és egyenetlen járás miatt. A kognitív feladatok tovább  rontották a teljesítményüket. Amikor arra kérték őket, hogy emlékezzenek a rénszarvasok nevére, ezek a fiatal, 30 év körüli Mikulások lassabban és szabálytalanabbul jártak, ami növelte az esés kockázatát.

Sajnos a Mikulások, mindamellett hogy háztetőkön jérnak és cipelik a súlyt, még az ajándéklisát is folyton ellenőrizniük kell. Ez a  többletfeladat ismét növeli az idősek eséskockázatát.Ha ráadásul arra is figyelniük kell,  hogy ki a rossz és ki a jó, a hirtelen fellépő érzelmek és a stressz szintén fokozhatja az esés kockázatát.

Bár sokan közülünk valószínűleg nem igazán aggódnak a Mikulás egészsége miatt, a tanulmány tartalmaz néhány tanulságot az ünnepekre mindannyiunk, de főként a 65 évesnél idősebbek számára.

  • Az idősebb felnőtteknek tisztában kell lenniük az esések magasabb kockázatával, különösen, ha séta közben túlterheltnek érzik magukat vagy más feladatok vonják el a figyelmüket.
  • Ne cipekedjen túl sokat! Vegye számításba az tis, mit visel! Még ha nem is öltözik mikulásjelmezbe, a nehéz téli kabátok ugyanolyan megterhelőek lehetnek, és instabilitást és egyensúlyhiányt okozhatnak.
  • Egyszerre csak egy feladatra koncentráljon, különösen gyaloglás vagy vezetés közben. A többfeladatos munkavégzés mindannyiunkat lassabbá és szórakozottabbá tesz, ami további koordinációs és biztonsági kockázatokat jelent.
  • Próbálja ki a jógát, a tai chi-t vagy az erőnléti vagy aerob edzés más formáit! A jó hír az, hogy a jóga javítja az egyensúlyt, a járást és a testtudatot – mindezek csökkentik az esések kockázatát. A jóga erősíti a propriocepciót, a testhelyzet ismeretének érzékszervi készségét. Az időseknél végzett jógával kapcsolatos tanulmányok szerint a jóga javítja az egyensúlyt, a mobilitást és a fájdalmat, valamint csökkenti az eséstől való félelmet.

Kun Zsuzsa

Forrás: https://www.psychologytoday.com/us/blog/urban-survival/201512/is-why-santa-should-do-yoga

Oszd meg bejegyzésünket!

Kövess minket a Facebookon!

További cikkeink

Ha nehéz másokat szeretni…

Thanissaro Bhikkhu buddhista szerzetes egyik írásban a metta, azaz a szerető kedvesség (loving kindness) egy másik értelmezéséről, a jószándékról (goodwill) mesél. A jószándék gyakorlása, ahogy

Időpontfoglalás

Kedves Jógázó!

Időpontfoglalása sikeres. Szeretettel várjuk a megadott időpontban.

Hanumán Jóga